Universität Wien

200058 UE Presentation and Moderation Techniques (2017S)

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 20 - Psychologie
Continuous assessment of course work

To present and communicate your own knowledge of good ideas or new knowledge is becoming increasingly important. Standing out from the crowd is the principle - and the best with a compelling and surprising presentation that is above all: informative and different!

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Thursday 09.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
Thursday 16.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
Thursday 23.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
Thursday 30.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
Thursday 06.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
Thursday 27.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
Thursday 04.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
Thursday 11.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
Thursday 18.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
Thursday 01.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
Thursday 08.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
Thursday 22.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
Thursday 29.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock

Information

Aims, contents and method of the course

Presentation and Media - Design of PPT and flipcharts
Different facilitation techniques with regard to the preference of different target groups
Use of rhetoric and body language
Feedback
contingency strategies

Assessment and permitted materials

presence
Note for active employees
Note for presentation
Note for moderation

Minimum requirements and assessment criteria

Motivation to learn something new - and presentate things in different and new ways

Examination topics

-Development of the theory by working in small groups
- Games for group training / warm up for group work
- Spontaneous presentations
- Discussion and reflection
- Feedback

Reading list

Literaturtipps
Argyle, M. (2005). Körpersprache & Kommunikation : das Handbuch zur nonverbalen Kommunikation (9. Aufl.). Paderborn: Junfermann.
Fengler, J. (2009). Feedback geben. Strategien und Übungen. (4. überarb. und erw. Aufl.). Weinheim: Beltz.
Franck, N. (2012). Gekonnt referieren. Überzeugend präsentieren. Ein Leitfaden für die Geistes- und Sozialwissenschaften. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Lipp, U., & Will, H. (2008). Das große Workshop-Buch. Konzeption, Inszenierung und Moderation von Besprechungen, Klausuren und Seminaren. Weinheim: Beltz.
Seifert, J. W. (2008). Visualisieren, Präsentieren, Moderieren (25. Aufl.). Offenbach: Gabal.
Schulz von Thun, F. (2010). Miteinander reden: 1. Störungen und Klärungen: Allgemeine Psychologie der Kommunikation (48. Aufl.). Reinbek bei Hamburg: Rowohlt.
Watzlawick, P., Beavin, J., & Jackson, D. (2007). Menschliche Kommunikation: Formen, Störungen, Paradoxien (11. unveränd. Auflage). Bern: Huber.
Weidenmann, B. (2011). Erfolgreiche Kurse und Seminare: Professionelles Lernen mit Erwachsenen (8. vollständig überarb. Aufl.). Weinheim: Beltz

Association in the course directory

70612

Last modified: Mo 07.09.2020 15:37