Universität Wien

160022 SE Music and Trance (2016W)

Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 20 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Thursday 06.10. 09:00 - 10:30 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
Thursday 13.10. 09:00 - 10:30 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
Thursday 20.10. 09:00 - 10:30 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
Thursday 27.10. 09:00 - 10:30 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
Thursday 03.11. 09:00 - 10:30 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
Thursday 10.11. 09:00 - 10:30 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
Thursday 17.11. 09:00 - 10:30 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
Thursday 24.11. 09:00 - 10:30 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
Thursday 01.12. 09:00 - 10:30 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
Thursday 15.12. 09:00 - 10:30 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
Thursday 12.01. 09:00 - 10:30 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
Thursday 19.01. 09:00 - 10:30 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
Thursday 26.01. 09:00 - 10:30 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31

Information

Aims, contents and method of the course

Im Rahmen des Seminars wird der Wirkungszusammenhang von Musik und Trance an Beispielen aus verschiedenen Kulturen der Welt besprochen und mit Ergebnissen der experimentellen Musikwirkungsforschung in Verbindung gebracht.

Assessment and permitted materials

Minimum requirements and assessment criteria

Anwesenheit (maximal 3 Fehlstunden) und aktive Teilnahme, Referat (ca. 30 Min.), Seminararbeit (20-25 Seiten; Bachelorarbeiten 30-40 Seiten; letzter Abgabetermin: 30. April 2017), kleine Hausaufgaben (Lektüre und kurze Resümees). Das Verfassen einer schriftlichen Arbeit (Seminararbeit oder Bachelorarbeit) in deutscher, englischer oder französischer Sprache ist für eine positive Beurteilung obligatorisch.

Examination topics

Reading list

Rouget, Gilbert (1985). Music and Trance: A Theory of the Relations between Music and Possession. Übersetzung der französischen Ausgabe von 1980. Chicago: University of Chicago Press.

Becker, Judith (2004). Deep Listeners: Music, Emotion, and Trancing. Bloomington: Indiana University Press.

Fachner, Jörg (2008). Musik und veränderte Bewusstseinszustände. In: Musikpsychologie. Das neue Handbuch, hg. von H. Bruhn, R. Kopiez & A. C. Lehmann, 573-594. Reinbeck bei Hamburg: Rowohlt.

Becker, Judith (2009). Crossing Boundaries: An Introductory Essay. Empirical Musicology Review 4(2): 45-48.

Herbert, Ruth (2011). Reconsidering Music and Trance: Cross-cultural Differences and Cross-disciplinary Perspectives. Ethnomusicology Forum 20(2): 201-227.

Association in the course directory

BA (2016): BAC
BA (2011): B08, B11
MA: M02, M05, M08

Last modified: Mo 07.09.2020 15:35